KITCHEN STORIES

KITCHEN STORIES

FOR SALE

JULIE&JULIA IN HET KURHAUS IN SCHEVENINGEN

KITCHEN STORIES

KITCHEN STORIES

FOR SALE

JULIE&JULIA IN HET KURHAUS IN SCHEVENINGEN

previous arrow
next arrow

In 2013 kwam de film Kitchen Stories uit, keukenverhalen dus. In deze Noorse komedie observeren wetenschappers 24/7 het gedrag van alleenstaande mannen in hun privékeuken. De film speelt zich af in de keuken van een van die alleenstaande mannen, een prachtig minimalistisch Scandinavisch houten keukeninterieur. De waarnemer zit op een scheidsrechtersstoel in de hoek van de keuken, een hilarisch beeld.

Net als bij eten in film, vertellen keukensets in films het verhaal van de film op een eigen manier. De keuken in Kitchen Stories vertelt bijvoorbeeld iets over de periode – de jaren vijftig, over de Scandinavische stijl – hout en eenvoud, en het weerspiegelt eveneens de eenzaamheid van eigenaar Isak Bjørvik.

De volgende vijf verschillende soorten filmkeukens vertellen zo allemaal een eigen verhaal.

Kitchen Rosemarys Baby
Keuken in Rosemary’s Baby

1 DE HARMONISCHE KEUKEN

Er zijn verschillende blogs en lijsten op internet te vinden over filmkeukens, zelfs eentje specifiek over Meryl Streep in keukens. De blogs hebben een sterke focus op grote Amerikaanse huiskeukens. Dit is een weerspiegeling van de Hollywood versie van het ideale Amerikaanse gezinsleven: de keuken is netjes en harmonieus. Het is een set waar het hele gezin elkaar kan ontmoeten en kan eten middenin de keuken. Deze set is ideaal voor het medium film, aangezien veel handelingen (boodschappen, koken, eten en schoonmaken) gecombineerd kunnen worden met intieme familiedialogen. Het is echter zo’n keurige harmonie: dit moet een maskerade zijn voor iets vervelends.

Kitchen Martin Scorsese
Keuken in Moonstruck

2 DE KEUKEN VAN DE ITALIAANSE MAMA

De Amerikaanse Italianen hebben echter geweldige keukens. Alleen al de familie van Martin Scorsese is een bijzondere vertegenwoordiger van dit soort keukens. Bekijk het eenkamerappartement van Goodfellas waar de vader van Scorseses zijn beruchte spaghetti-gehaktballetjes kookt. Dat is geen keuken, het is gewoon een fornuis in een kamer. Scorseses moeder Catherine laat in de documentaire Italianamerican zien hoe je de saus maakt in haar keuken. Ook geen poespas nodig anders dan een fornuis. En een leuk behangetje, dat wel.

Moonstruck heeft ook een Italiaanse mama-keuken; je voelt je er direct thuis. De complete Italiaans-Amerikaanse familie, jong en oud, komt samen in deze mama-is-de-baas-setting om in Italiaanse stijl te discussiëren. Praten terwijl je eten klaarmaakt en verslindt. Niets huiselijkers dan dat, toch?

Julia Child keuken
De keuken van Julia Child

3 DE KEUKEN ALS TROFEE

De keuken van Julia Child houdt het midden tussen een harmonische keuken en een trofee keuken. Je kunt zien hoe haar keuken wordt ingericht aan het einde van de film Julie & Julia, het is een filmset-replica van de keuken die Paul Child heeft gebouwd. En de oorspronkelijke keuken is herbouwd in het American History Museum, ook zichtbaar aan het einde van de film. Hoewel de keuken erg huiselijk is, is het geen keuken zoals de voorgaande types. Dit is veel meer een laboratorium, met indrukwekkend sets koperen pannen en elk (pre-sixties) keukengerei dat ooit is uitgevonden. Al dat spul is gewoon te afleidend voor een goed familiegesprek en dient maar één ding: lekker koken.

keuken gosford park
De keuken van Gosford park als levendige ontmoetingsplek voor bedienden

De keuken van Julia Child doet denken aan de uitgebreide keuken in Robert Altmans Gosford Park, een film die zich afspeelt op een Engels landgoed in de jaren dertig, een tijdperk waarin een huishouden met veel bedienden nog vrij gewoon waren. De keuken van Gosford Park staat ook vol met koperen pannen en keukengerei, maar in die tijd werd het eten bereid door verschillende koks en werd het eten aa een grote groep gasten geserveerd. In tegenstelling tot Julie & Julia is de keuken hier een levendige ontmoetingsplaats voor alle bedienden, die roddelen over wie de moordenaar zou kunnen zijn. In deze keuken mengde het professionele zich met het persoonlijke leven en werd feitelijk de woonkamer van bedienden.

Kitchen Mr and Mrs Smith
De trofee keuken van Mr. and Mrs. Smith.

De moderne keukens in film zijn vaak trofee-keukens: ze dienen alleen om de gasten te imponeren, er wordt nauwelijks in gekookt. De keuken in Mr. and Mrs. Smith is waarschijnlijk de meest hilarische trofeekeuken. Ze zijn beiden huurmoordenaars, dus hun keukenlade bevat niet alleen de gewone kookmessen, maar ook geweren van verschillende kaliber. Hier wordt ook niet veel gekookt, maar des te meer gevochten.

4 DE KOOKGROT

Filmkeukens sprankelen meestal van het licht en hebben hoge plafonds, ramen en lichte materialen. Maar soms heeft het verhaal gewoon een donkere set nodig in een film: de kookgrot. De sciencefictionfilm Blade Runner (zowel de oorspronkelijke als die in 2049) heeft een prachtige smalle donkere keuken, verwijzend naar het donkere Maya-tempelachtige interieur van het beroemde Ennis Brown House van Frank Lloyd Wright, gebruikt in de originele film. De keuken weerspiegelt perfect de film noir-sfeer van de film, maar is wel uitgerust met een hologram vriendin.

De meer klassieke kookgrot is de arme luizen keuken in Babette’s Feast. Babette is een Franse kokkin die in een arm en religieus Deens dorpje is beland. De keuken bestaat uit een stenen gootsteen, een houten snijplank en een klassieke kachel. Het is een donkere en trieste plek, waardoor het contrast groot is met het luxe diner dat Babette in die keuken kookt. Merk op dat bijna niemand lacht in een kookgrot, hier zijn serieuze zaken gaande.

De kookgrot in Bladerunner 2049 (klik op de foto voor een mooie video)

5 DE AUTOMATISCHE KEUKEN

Een favoriete keuken is de geautomatiseerde, elektrische keuken. Al die mooie elektrische dingen die gemaakt zijn om ons bij te staan en te troosten zijn in de film altijd gedoemd te mislukken. Het verhaal is altijd hetzelfde: in eerste instantie werken de nieuwigheden perfect, maar dan draait alles door en veroorzaakt het allerlei problemen. Dit thema werd al geperfectioneerd door – wie anders – Buster Keaton in The Electric House. De keuken is daar met een modeltrein verbonden met de eetkamer. De kok legt het eten in een treintje dat naar de eetkamer rijdt. Het gaat allemaal goed totdat per ongeluk de rail wordt losgekoppeld en al het eten in de schoot van een vrouw valt.


De keuken in Woody Allen’s sciencefictionkomedie Sleeper lijkt meer op een controlekamer in een ruimteschip dan op een productiekamer van voedsel. Maar zelfs instantpudding maken – hoe moeilijk kan het zijn – lukt niet: het wordt een gigantische bruine bal.

Kitchen Tati Mon Oncle
Monsieur Hulot is sceptisch over de moderne keuken van het gezin Arpa. (klik op de foto voor een video)

De witte jaren 60 keuken in Jacques Tati’s Mon Oncle is een klassiek en humoristisch protest tegen het modernisme. Tati toont alle inconsistenties en onuitvoerbaarheid van modern (keuken) design. Alles gonst, is geautomatiseerd, voorverwarmd en plastic, maar waar is het echt goed voor? Vaak nog steeds een terechte vraag in de moderne luxe keuken.

Dus welke keuken heeft jouw voorkeur? Donker, sociaal, geautomatiseerd, familie-achtig of is het een trofee? Wat het ook is, nu weet je welke film het beste past bij je eigen keuken!

RELATED:

Visual Portfolio, Posts & Image Gallery for WordPress

IO SONO L’AMORE

I am Love is a combination of La Grande Bellezza meets Festen. A nicely slow paced film to both dream away as be startled by watching a family falling apart. Beautiful images, intense restrained emotions and... amazing dishes.

JULIE & JULIA

Great food movie with lots of dishes. And with Meryl Streep… she makes you laugh out loud every time. Douze points: a real tribute to Julia Child.

NO RESERVATIONS

Moving film about a perfectionist chef Kate (Catherine Zeta-Jones) who suddenly has to take care of her niece (starring role for little Abigail Breslin). Love goes through the stomach.
1
Shopping Basket
Scroll naar boven